KIRAN AHLUWALIA: VŠETCI KRVÁCAME ČERVENOU KRVOU

Kiran Ahluwalia, dvojnásobná držiteľka prestížnej kanadskej hudobnej ceny Juno, sa pripomenula albumom, ktorý spochybňuje súčasný indický „hinduistický nacionalizmus“ a odsúva moslimov na okraj spoločnosti.


Minulý mesiac začali v Indii parlamentné voľby, na ktorých sa zúčastní miliarda obyvateľov a tým pádom pôjde o najväčší volebný akt v histórii ľudstva. Premiér Naréndra Módí nebývalú udalosť označil za festival demokracie a predpokladá sa, že svoj mandát obháji.

Vládu ako líder Indickej ľudovej strany vedie od roku 2014 a už dávno prestal skrývať hinduistický nacionalizmus, pod čím si predstavte tvrdú diskrimináciu moslimského obyvateľstva a nenápadné zanášanie hinduizmu do štátnej ideológie, hoci ústava Indie stojí na sekularizme.

Kontraverzná politika

Módiho kontroverzná politika má za následok viacero demonštrácií, ale hlavne náboženských stretov s tisíckami mŕtvych. Svetoznáma indická speváčka Kiran Ahluwalia žijúca v Kanade sa do politiky nikdy neplietla, no keď sa dozvedela, že v januári Módí rituálnym obradom v severoindickom posvätnom meste Ajódhja otvorí hinduistický chrám postavený na mieste hinduistickými fanatikmi strhnutej mešity, musela to odmietnuť.

Na album „Comfort Food“ zložila skladbu „Jaane Jahan“, v ktorej spoločenskú a náboženskú diskrimináciou moslimov a ďalších menšín ostro odsúdila.

„Sme súčasťou jedného národa, krvácame rovnakú červenú krv a plačeme rovnako slané slzy. Pokiaľ v sebe nemáme ľudskosť, nemôžeme o sebe tvrdiť, že sme ľudia,“ spieva Kiran.

Svetoobčianka

„Považujem sa za svetoobčianku,“ tvrdi o sebe roky Kiran. V minulosti spolupracovala s tuaregským gitaristom, hudobníkmi z Mali alebo americkými bluesmanmi, takže by nás nemalo prekvapiť štýlové rozkročenie skladby „Tera Jugg“, odsudzujúce náboženský nacionalizmus a populistickú polarizáciu spoločnosti.

Ďalšou protestnou piesňou je „Tum Dekhoge“, postavená na básni Hussaina Haidryho. Vznikla ako reakcia na policajnú brutalitu počas pokojného protestu žien v Shaheen Baag v Naí Dillí proti zákonom indickej hinduistickej vlády, ktorá marginalizuje moslimov a bráni im stať sa indickými občanmi, aj keď ich rodiny žijú v Indii už stáročia.

„Nárast islamofóbie a antisemitizmu a spájanie ľudí nenávidiacich iné kultúry ma desí. Chcela by som s tým niečo urobiť, nemôžem mlčať,“ vysvetlila Kiran, prečo musela album „Comfort Food“ nahrať. Mimochodom jeden z najlepších v jej kariére.

Jiří Moravčík a NMR (foto: Rez Abbasi)