NAWEL BEN KRAIEM: ŽIADNE SLOVÁ O WORLD MUSIC

Popri dospievaní medzi Francúzskom a Tuniskom spievala Nawel Ben Kraiem v skupine Cirrus. Nedávno jej vyšiel druhý sólový album „Je chante un secret“.


Napriek tomu, že termín world music autor týchto riadkov naďalej ctí ako symbol prevratných hudobných zmien, už roky ho používa len veľmi okrajovo. Nie že by patril k jeho módnym odporcom, to snáď nie, len skrátka rád nazýva veci pravými menami. A napríklad súslovie „world music speváčka z Afriky“ považuje, keď nie rovno za urážku, tak určite za kombináciu neznalosti a prezieravosti. Samozrejme nejde iba o termín, ale aj o kontext, a ten keď, rovnako ako ďalšie detaily zabudnete, môže aj tá najempatickejšia snaha o zviditeľnenie hudby odinakiaľ skončiť neúspechom.

Speváčka Nawel Ben Kraïem síce naozaj pochádza z Afriky, konkrétne z Tuniska, vztiahnuť na ňu však čo i len zmienku o world music, to si radšej nafackujete. Žije v Paríži, patrí medzi rešpektované poetky a herečky a je oddaná elektropopu, rocku a alžírskemu štýlu rai, čo je dnes vlastne jedna z odnoží francúzskej popmusic.

Takže, a predpokladajme, že súhlasíte, žiadne slová o world music. Nawel je skrátka moderná songwriterka s podmanivo zastreným hlasom a jej kúzlu na albume „Je chante un secret“ podľahli aj gitarista Nassim Kouti a producent Tim Whelan z legendárnych Transglobal Underground.


Krstné meno dostala od rodičov na počesť egyptskej aktivistky a feministky Nawal El Saadawi, bojujúcej v arabskom svete proti ženskej obriezke. Radikálne názory na rasizmus, imigráciu, utláčanie menšín a mužský šovinizmus vo svojej poézii a slampoetry neskrýva ani Nawel. Sú pre ňu rovnako dôležité ako hudba a rada by sa vraj priblížila tomu, čo robia Kae Tempest alebo Patti Smith.

Nawel sa vraj spolieha na vietor a ten zase na ňu

Vo svojej hudbe sa pritom nebojí cítiť hnev a svoj postoj v surovej sociálno-politickej poézii jasne artikuluje za podpory drvivých rytmov tuniského rituálneho obradu stambeli. Hľadá v tom prirodzenú rovnováha medzi kultúrami, uprostred ktorých žije.

A ak sa vám bude zdať, že v skladbe „Echtah“ budete počuť stopy alžírskeho štýlu rai, nemýlite sa. S ďalšími speváčkami sa Nawal podieľa aj na projekte Les Heritieres, ktorý je poctou legendárnej rai speváčke menom Cheikha Rimitti.

Jiří Moravčík, článok bol pôvodne napísaný pre Český Rozhlas (preklad: NMR, foto: press)