RUPA AND THE APRIL FISHES – MILUJÚCA VĽÚDNOSŤ A RADIKÁLNA NEHA

Rupa & the April Fishes – Growing Upward (Electric Gumbo Radio Music 2019)

Na otázku, čo je u vás nové, americká pesničkárka a lekárka Rupa Marya akoby nič odpovedala:

„S vydavateľstvom Warner Bros som vyhrala súdny spor o voľné práva na pieseň Happy Birthday, v San Franciscu ošetrovala protestujúcich proti policajnému násiliu, zorganizovala humanitárnu organizáciu Do No Harm, v indiánskej rezervácii The Standing Rock založila bezplatnú lekársku kliniku, navštívila Zapatistov v mexickom štáte Chiapas a porodila syna.“

Rupa And The April Fishes

Pýtať sa preto Rupy, o čom spieva na novom albume, je úplne zbytočné. S kapelou The April Fishes sa docentka medicíny roky držala hesla: svet je jedno veľké miesto na milovanie a jej hudba – multikultúrna mozaika spievaná v piatich jazykoch – podľa toho znela, aj keď o prechádzke ružovým sadom to stále tiež nebolo a čím menej, tým radikálnejšie Rupa svoj pohľad zmenila: „Všetko čomu dnes na svete čelíme je prepojené s medzinárodným vzostupom fašizmu, hnisaním amerického rasizmu, pokračujúcim útlakom pôvodných obyvateľov, džentrifikáciou a zmenami klímy.

A proti tomu nemožno než bojovať. Keď v roku 2009 prišla prvýkrát koncertovať do Českej republiky, rozprávala o svojom indickom pôvode, živote v Paríži, štúdiu lekárstva a o založení medzinárodnej skupiny s názvom, nabádajúcim vo Francúzsku k opatrnosti:
na Apríl tam totiž majú vo zvyku lepiť ľuďom ukradomky na chrbát papierové rybičky s bláznivými odkazmi.

Rupa And The April Fishes

Na albumoch strieda Rupa hudobné štýly ako francúzsky šansón, punkrock, gypsy swing, tango, cumbia a americký folk šesťdesiatych rokov zdobený štipkou indickej bhangry.

A to v dosť ostro závratne tanečnej a s charakteristikou: „Naša hudba pripomína street party na križovatke ulíc z celého sveta v čase Silvestra.“ K dikcii spoločensko-ekologickej aktivistky prešla Rupa postupne, spočiatku skôr s potrebou na ľudí naliehať, aby sa nad sebou zamysleli. Dianie v Spojených štátoch ju ale nakoniec premenilo na nekompromisnú aktivistku vstupujúcu do centra vyhrotených situácií a protestov. V rezervácii The Standing Rock napríklad po boku indiánskeho národa Dakotov bojujúceho proti devastácii posvätnej pôdy a znečisteniu vody. Na ich želanie potom zložila pieseň Frontline, ktorá má Dakotov chrániť pred policajným násilím počas demonštrácií.

V piesni Stolen Country zase Rupa premýšľa, čo pre ňu znamená, keď Ameriku nazýva domovom, pretože všade a stále vlastne stojí na ukradnutej pôde. Aj v San Franciscu, kde dnes Rupa žije a ktorému venovala záverečnú skladbu Yelamu, čo je pôvodný indiánsky názov pre mesto. V Yalamu, s podtitulom We Are Still Here, počujeme hlasy speváčok z Havaja, Grécka a indiánskych kmeňov Apačov a Dakotov. Guillermo Gomez-Pena z Mexika v podmaze recituje spolu s Rupou napísanú Deklaráciu ľudských práv pre iné San Francisco: právo na zaobchádzanie s „milujúcou vľúdnosťou a radikálnou nehou“.

Jiří Moravčík (foto: press Rupa & The April Fishes)