SUNNY WAR A OSLOBODZUJÚCI GOSPEL

Sunny War je speváčka, skladateľka a gitaristka pochádzajúca z amerického mesta Nashville. Na štvrtom albume „Anarchist Gospel“ sa snaží udržať rovnováhu medzi sebadeštrukciou a optimistickou víziou.


Mladá černošská pesničkárka, brilantná gitaristka a hitmakerka vraj bude rada, ak sa pri jej hudbe budeme cítiť príjemne uvoľnene. Pre Kristove rany, to si z nás Sydney Ward aka Sunny War robí srandu? Na ušiach si predsa nesedíme. Napriek všetkej albumovej bezútešnosti však chytíte dych a necháte si v chytľavej skladbe „No Reason“ vysvetliť, „že ľudia sú v skutočnosti démoni, anjeli a beštie zároveň.“

Nie je žiadne veľké umenie mať sa dobre, ale Boh to podľa všetkého nemá veľmi rád, takže svoje ovečky často vystavuje skúškam, aby im pripomenul aj druhú stranu životnej mince.

Zo zoznamu Sunny si preto odškrtnite: rozvrátenú rodinu, alkoholizmus, drogy, bezdomovectvo, liečbu zo závislosti, pobyty vo väzení a množstvo mŕtvych priateľov. Navyše čerstvú smrť otca a ťažký rozchod s priateľom.

Vynikajúci album, ktorý patrí do kategórie nezabudnuteľných

Je to aj z dôvodu, že tento album naplno odštartuje speváčkinu kariéru. Porovnajte totiž predchádzajúce skôr akustické nahrávky s týmto šťavnatým veľkokapelovým zvukom a doceníte úsilie producenta Andrija Tokica (Hurray for the Riff Raff, Alabama Shakes) aj výraznú pomoc hosťujúcich priateľov: Allison Russell, Chrisa Pierce, Jim Jones alebo Dave Rawlings.

S niekým ťažko porovnateľný „banjo fingerpicking“ bez brnkadla k Sunny údajne jednoducho „prišiel“ spolu s obdivom k Robertovi Johnsonovi, starému countryblues, punku a Bad Brains. O čom a ako v autorských skladbách spieva, môžete hádať. Protiváhu k jej katarznému rozpoloženiu a snahe s nadhľadom reflektovať svoje sebadeštruktívne obdobie však tvoria podmanivé melódie a vťahujúce prelínanie zvonivých gitár s gospelovými organmi alebo sláčikovými nástrojmi.


Keď v piesni „Test Dummy“ nadhadzuje možnosť, že by medzi rozšírením heroínu v Los Angeles a odsunutím sociálnych problémov na okraj spoločnosti mohla byť súvislosť, potom cowpunkovo zdrsnie.

S prerobenou verziou skladby „Baby Bitch“ pôvodne od Ween sa vracia k rozchodu s priateľom a odhalí v sebe aj čiernu humoristku. „Fuck you, motherfucker,“ necháva za seba v refréne spievať detský zbor..

Jiří Moravčík a NMR (foto: press Sunny War)