Britská speváčka a skladateľka Nadine Shah je známa svojim zamatovým hlasom. Jej nový album „Filthy Underneath“ je oproti starším nahrávkam koncepčne konzistentnejší a hudobne prepracovanejší.
Nadine Petra Katarina Shah sa narodila v malom škótskom meste Whitburn anglickej matke s čiastočne nórskym pôvodom a pakistanskému otcovi. V mladosti bola inšpirovaná džezom, popom i náboženskými súfijskými piesňami.
Svoju zádumčivú, atmosférickú zmes osamelého indie popu so závanom džezu prvýkrát svetu predstavila v roku 2012 na dvoch EP, po ktorých o rok neskôr nasledoval album „Love Your Dum and Mad“. Produkoval ho podobne ako neskoršie nahrávky Ben Hillier, známy zo spolupráce s Blur, The Horrors, alebo Depeche Mode.
Texty speváčkinej prvotiny boli do značnej miery inšpirované tragickou smrťou dvoch mladých mužov. Jej ambiciózny tretí album „Holiday Destination“ z roku 2017 bol nominovaný na cenu Mercury Prize.
Štvrtý album „Kitchen Sink“ z roku 2020 tematicky nadväzoval na už známe sociálne komentáre a v niektorých jeho textoch sa speváčka zamýšľala nad údelom dnešnej tridsiatničky. Z hudby bolo možné cítiť širší štýlový záber.
Umelecký úspech spojený s problémami
Nadine zožala nielen umelecký úspech, ktorému dopomohlo turné s Depeche Mode, ale i vážne osobné problémy, ku ktorým sa navyše pridala pandémia. V pomerne krátkom období musela ošetrovať svoju matku vo vysokom štádiu rakoviny, vydala sa a rozviedla, bojovala so závislosťou a navyše trpela endometriózou, čiže nezhubným gynekologickým ochorením ovplyvneným estrogénom. To všetko vyústilo až do pokusu o samovraždu.
Nový, v poradí piaty album „Filthy Underneath“, reflektuje na spomínané turbulencie, no zdá že speváčka všetko zvládla s nadhľadom. Témy depresie sú tentoraz viac v úzadí a všeobecne sa o tomto diele hovorí aj ako o oslavnom albume.
Osobná výpoveď
V minulosti sa Nadine vyjadrovala najmä k rasizmu, prípadne klesajúcim príjmom hudobníkov, no na novom albume prevažujú intímne témy. Skladba „Topless Mother“ opisuje prostredníctvom neúprosného pohľadu skúsenosti s terapiou a pieseň „Twenty Things“ vzdáva hold jej súpútnikom na ceste k vytriezveniu.
„Keď takmer zomierate, nezaoberáte sa maličkosťami“, povedala Nadine.
Pieseň „French Exit“ je úprimným opisom dňa, počas ktorého sa pokúsila o samovraždu. Spieva v nej o francúzskom východe a skĺznutí z „tanečného parketu“. Vrcholom albumu je skladba „Greatest Dancer“, ktorá opisuje noc s jej chorou matkou, keď prvýkrát dostala morfium. Výsledkom je nádherný moment úniku, halucinogénna fantázia, ktorú umocňujú cválajúce rytmy a zvuky zasnených syntetizátorov.
Album „Filthy Underneath“ je pre Nadine Shah hudobným a emocionálnym progresom, aj keď utrpenie sa na jeho palube prelieva ako prívalová voda. Nové skladby neúnavne tlačí vpred zvýšený podiel optimizmu. Chladné, no pritom pôsobivé melódie miestami obsahujú aj exotické prímesi, ktoré robia tento titul ešte príťažlivejším.
Róbert Gregor (foto: Nadine Shah)