ROSALÍA: TÚŽBA PO DOBRODRUŽSTVE

Španielska speváčka Rosalía patrí v súčasnosti medzi najžiadanejších európskych umelcov. Na albume „Motomami“ dokázala, že nestratila nič zo svojho inovatívneho lesku.


V druhej polovici minulého roka odohrala Rosalía počas svojho koncertného turné takmer 50 koncertov po Európe, Severnej a Latinskej Amerike. Medzitým táto Katalánka pridala do svojho programu dva nové prídavky, vydala 5 singlov, živú verziu skladby „La Fama“, na ktorej sa podieľal The Weeknd, a remix piesne „Candy“. Koncom roka 2022 predstavila svoj tretí album v edícii deluxe pod názvom „Motomami+“. V 24 skladbách Rosalía rozšírila svoj typický zasnený, minimalistický flamenco pop o ďalšie hudobné vplyvy.

Do svojho repertoára zároveň zapojila, okrem vplyvov trapu a R’n’B , širokú škálu štýlov svetovej hudby ako bachata (vlniace sa popové tóny z Dominikánskej republiky), nostalgické bolero z Kuby, pulzujúce rytmy reggaetonu a ohnivé rytmy merengue.

Hudobný výlet

30-ročná speváčka sa na svojom poslednom albume poriadne odreagovala. Jej piesne sú hravé a avantgardné. Napríklad do skladby „Saoko“ vložila free jazzovú pasáž. Niektoré skladby majú len minútu, sú to len malé náladové skeče s dôrazom na detail.

„Delirio De Grandeza“ je cover verziou rovnomenného bolera z roku 1968 pôvodne od kubánskeho speváka Justa Betancourta. Rosalía ju obohatila o sample z hip-hopovej skladby „Delirious“ od amerického hip-hopového tria Vistoso Bosses a Soulja Boy z roku 2009.

Do skladby „Bulerías“ zakomponovala scénickú flamenco atmosféru. Počuť dupot podrážok topánok na tanečnom parkete tablao a typické tlieskanie. Niektoré jej piesne sú kŕčovité, iné melancholické a krehké a niektoré prezentuje úplne bez inštrumentálneho sprievodu, čiže formou „a capella“.

Vykročenie novým smerom

Speváčkine viacvrstvové náladové skice na albume „Motomami+“ drží pohromade jej osobitý hlas. Prejavuje sa to aj v piesňach, v ktorých spieva striedmo. Rosalía študovala hudbu a absolvovala spevácku prípravu u jedného z najväčších majstrov flamenca. To sa nedá prehliadnuť ani v skladbách, v ktorých je využitý audio procesor a rôzne efekty. Speváčka už nechcela byť odsunutá na okraj flamencovej scény a zároveň bola unavená zo svojho uhladeného imidžu.

V piesňach ako napríklad „Hentai“ otvorene hovorí o žiadostivosti a ženskej sexualite. Na obale albumu, na ktorom pózuje nahá a má na hlave motorkársku prilbu, svoje názory ešte viac zdôraznila. Slovo „Motomami“ sa dá preložiť ako „dievčatko na motorke“. Rosália ho spojila s odvážnym prístupom k životu medzi sebaurčením, sexuálnou slobodou a túžbou po dobrodružstve.

Odvážne myšlienky

Posledné dve nahrávky „Los Angeles“ (2017) a „El Mad Queres“ (2018) boli z pohľadu obsahu koncepčnými, album „Motomami“ je tentokrát hlavne o osobnosti ústrednej postavy. V textoch svojich piesní sa Rosalía delí so svojimi fanúšikmi o intímne myšlienky. Spieva o smútku po domove, vyrovnávaní sa s kritikou verejnosti, osobnom raste a trpkej pachuti slávy. V piesni „Sakura“ použila čerešňový kvet ako symbol pominuteľnosti a spieva: „Byť popovou hviezdou netrvá dlho“.

Zatiaľ nič nenasvedčuje tomu, že by bola jej popularita na ústupe, skôr naopak. Po svojom úspešnom koncertnom turné je viac ako kedykoľvek predtým jednou z najväčších popových hviezd na svete. Spolupracovala už s osobnosťami ako Bad Bunny, J Balvin, Travis Scott, či Billie Eilish

Na albume „Motomami+“ sa nechváli svojimi konexiami; podieľali sa na ňom len traja hostia: The Weeknd, portorický spevák Chencho Corleone a dominikánsky nováčik Tokischa.

NMR (foto: press Rosalia)