KARIMOUCHE NA ALBUME FOLIES BERBÉRES ODHALILA SVOJE KORENE

Karimouche sa narodila sa vo Francúzsku, jej predkovia pochádzajú z Maroka. Je speváčkou, herečkou, tanečnicou i kostýmovou výtvarníčkou.

Počas dospievania Carima Amarouche, alias Karimouche počúvala Jacquesa Brela, Édith Piaf, Björk, Pauline Croze, Camille a hudbu skupiny Java. Dávala krajčírske lekcie a dostávala lekcie spevu. Neskôr účinkovala v „One woman show“, v divadlách a kaviarňach.

Ako tanečnica a herečka je známa od roku 2000. Účinkovala v seriáli Netflixu „Cannabis“ alebo aj v televíznej politickej sérii „Les Sauvages“, v ktorej stvárnila političku alžírskeho pôvodu po prvýkrát zvolenú za francúzsku prezidentku.

V hudobnej kariére Karimouche pomohli priatelia z francúzsko-alžírskej skupiny Zebda.

Dnes má za sebou niekoľko stovák koncertov, tri albumy, priazeň kritikov i fanúšikov. Jej úspešný druhý album „Action“ (2015), bol produkovaný akordeonistom Lionelom Suarezom. Na prvých dvoch albumoch boli už boli počuteľné prvky orientálnej hudby, ale až na treťom albume otvorila dokorán dvere severoafrickej hudbe.

Duálna kultúra na albume „Folies berbères“.

Názov nového albumu je slovnou hračkou i výpoveďou. Na jednej strane symbolizuje legendárne parížske hudobné a kabaretné divadlo Folies Bergères (otvorené v roku 1869), v ktorom sa po prvýkrát objavili umelci z iných kultúr (napríklad kúzelníci s hadmi alebo skromne odetá Josephine Baker). Na druhej strane tento pojem zahŕňa jej pôvod z berberskej rodiny.

Karimouche poukazuje na to, že je Francúzka aj Berberka. Sama to nazýva „svojou duálnou kultúrou“ a je na ňu hrdá, hoci ľudia s francúzsko-maghrebskou identitou vo Francúzsku často čelia rasizmu – čomu sa na albume venuje niekoľkokrát.

Princezné a babičky.

Rodina Karimouche bola matriarchálna, vyrastala bez mužov a hlavami rodiny bola matka a babka. V piesni „Princesses“, prvom singli albumu, kombinuje púštne a elektronické zvuky. Pieseň je feministickým manifestom, poctou všetkým ženám, najmä tým, ktoré vychovávajú svoje deti sami. Videoklip k tejto skladbe je ale skôr zábavný. Karimouche sa necháva česať a ovievať mužmi. Vo videu môžete vidieť aj ďalších umelcov ako speváčky Awa Ly, Zaza Fournier alebo herečku Aïssa Maïga. Všetky tancujú na ulici s Karimouche a okolo nich sú polepené kontroverzné plagáty. V klipe môžete vidieť aj jej matku a 93-ročnú babičku. V piesni Karimouche sekunduje Flavia Coelho, ktorá rapuje po portugalsky.

Ďalšie skladby nového albumu sú napríklad o závislosti na sociálnych sieťach, o manipuláciách prostredníctvom médií, o vzbure Francúzov proti nízkym platom i policajnému násiliu, o nespravodlivosti, znečisťovaní a o Afričanoch, ktorí bojovali za Francúzsko a napriek tomu sú vo Francúzsku považovaní za migrantov.

Zmutovaná hudba.

Karimouche našla svoj vlastný hudobný štýl medzi Maghrebom a Parížom, medzi orientálnymi tradíciami a súčasnými mestskými zvukmi. Vo svojej hudbe strieda šansón s hip-hopom, dub stepom, tangom, blues, beatboxingom, humor s dezilúziou, výrazovú ľahkosť s vážnosťou i fantazijnosťou impresionistickej filmovej hudby.

To všetko za podpory francúzskeho producenta menom Tom Fire, ktorý je známy zo spolupráce s poprednými predstaviteľmi reggae scény ako Soom T alebo Biga Ranx.

NMR (foto: Tijana Pakic)